2 P 1, 4 -  Co w pełni nastąpi w niebie.
 
2 P 1, 10 -  Wlg dodaje: "przez dobre uczynki".
 
2 P 1, 13 -  Symbol życia doczesnego. Por. 2 Kor 5,1n.
 
2 P 1, 15 -  Przez czytanie listów św. Piotra i Ewangelii św. Marka
. 
2 P 1, 17 -  Jest nim Bóg Ojciec; cytat Mt 17,5.
 
 2 P 1, 18 -  Tabor.
 
2 P 1, 19
 -  "Trwali" - bo przepowiednie Pisma świętego na pewno się spełnią; 
"gwiazda...", po której następuje wschód słońca. W tym obrazie jest nim 
powtórne przyjście (paruzja) Chrystusa. Inni tłum. jako imiesłów: 
"niosąc światło".
 
2 P 1, 20 - Tylko Kościół autorytatywnie określa, jaki jest sens tekstów Pisma Świętego.
2 P 1, 21 - Tylko Kościół autorytatywnie określa, jaki jest sens tekstów Pisma świętego.
2 P 2, 1 -  Heretycy pomiędzy wiernymi. 
2 P 2, 4 -  "Tartaru" - zob. Hades; "sąd": ostateczny.
 
2 P 2, 5 -  "Światu" - ludziom przed potopem; "ósmego", tzn. wraz z siedmiu osobami. Por. 1 P 3,20.
 
2 P 2, 10 -  "Władzy", tj. Chrystusowi; "Chwały" - nazwa aniołów. To zdanie brzmi w Wlg: "nie boją się wprowadzać sekt".
 
2 P 2, 12 -  "Ci" - heretycy; "czego nie znają", tj. Boga i aniołów.
 
2 P 2, 13
 -  "Za dnia" - inni: "jednodniową", więc przemijającą; "uciechach" - wg
 niektórych rkp: "podczas swych agap", tzn. uczt starochrześcijańskich.
 
2 P 2, 15 -  Por. Lb 22,5nn; Ap 2,14. Brzmienie imion greckie.
 
2 P 2, 16 -  Tj. oślica.
 
2 P 2, 18 -  Wierni, którzy nie unikają okazji do grzechu.
 
2 P 2, 19 -  Pod pretekstem wolności heretycy głosili całkowite rozluźnienie obyczajów.
 
2 P 2, 21 -  Ewangelii.
 
2 P 3, 1 -  Prawdopodobnie aluzja do 1 P.
 
2 P 3, 4
 -  "Przyjścia" - mowa o powtórnym przyjściu Chrystusa Pana, czyli o 
paruzji; "ojcowie" - pierwsi chrześcijanie, którzy także spodziewali się
 rychłego przyjścia Chrystusa Pana.
 
2 P 3, 7 -  Ogień kary eschatologicznej (por. Iz 66,15n.24; So 1,18; Ml 3,2n.19; Mt 3,10n; Mt 5,22; Mt 13,40; J 15,6; 1 Kor 3,15; 2 Tes 1,8; Ap 20,10.14n).
 
2 P 3, 10 -  Domyślnie: przez Boga Sędziego. Tekst niepewny; w niektórych rkp: "znikną", "spłoną" (Wlg).
 
2 P 3, 12 -  Przez modlitwę, własne udoskonalenie i rozszerzanie chrześcijaństwa.
 
2 P 3, 13 -  Iz 65,17; Iz 66,22; por. Ap 21,1.
 
2 P 3, 15 -  Apostoł.
 
2 P 3, 16 -  Mowa o księgach ST. Zatem listy św. Pawła uważano już za należące do Pisma świętego.